Allmänna frågor
Få expert hjälp och råd om den produkt du letar efter.
Vår support har en genomsnittlig svartid på 57 min.
Vanliga frågor
Vad kostar det att installera en ny varmvattenberedare?
Beroende på varmvattenberedaren storlek varierar detta mellan ungefär 10.000kr upp till 34.000kr och då är varmvattenberedare inkluderat.
Behöver ni byta er beredare är ni välkomna att kontakta oss här:
Hur stor varmvattenberedare behövs för en familj på 2 personer?
För en familj på 2 personer rekommenderas en varmvattenberedare med en kapacitet på cirka 80-100 liter. Det beror dock på hushållets varmvattenvanor. Om ni tar korta duschar och inte använder stora mängder varmvatten samtidigt, kan en mindre beredare fungera bra. Men om ni ofta tar långa duschar eller använder badkar, kan det vara värt att överväga en något större beredare.
Var finns serienumret till min värmepump från NIBE?
Serienumret är viktigt att ha till hands vid kontakt med oss. Serienumret har 14 siffror och börjar ofta med S/N. Placeringen av serienummerskylten skiljer sig mellan de olika modellerna och finns beskrivet i listan i respektive modells manual. Nedan följer placering för de vanligaste modellerna.
Bergvärme
NIBE F1126, F1145, F1155, F1226, F1245, F1255:
Serienummerskylten är placerad längst ner till höger på frontluckan men kan även avläsas i info-menyn. Meny 3.1, sista sidan.
NIBE Fighter 1115, 1125, 1130, 1135 och 1150:
Typskylten/serienummerskylten har nummer 95 i komponentlistan och är placerad i mitten på toppens bakkant mellan röranslutningarna.
NIBE Fighter 1215, 1225, 1230, 1235 och 1250:
Typskylten/serienummerskylten har nummer 95 i komponentlistan och är placerad i mitten på toppens framkant.
Frånluft
NIBE F370, F470 och F750:
Serienummerskylten är placerad längst ner till höger på frontluckan men kan även avläsas i info-menyn. Meny 3.1, sista sidan.
NIBE Fighter 100P, 200P, 310P, 360P, 410P och 640P:
Typskylten/serienummerskylten har nummer 103 i komponentlistan och är placerad på bottenplattans högra framkant, dold bakom nedre frontlucka.
Luft/vatten
NIBE Fighter 2005, 2010, 2020 samt F2025, F2026, F2030, F2040 och F2300:
Serienummerskylten är placerad vid foten på värmepumpens högra gavel sett framifrån, samt på baksidan av värmepumpen.
NIBE AMS 10-8, och AMS 10-12 (utedel NIBE SPLIT):
Serienummerskylten är placerad på värmepumpens högra gavel sett framifrån.
Luft/Luft
Innedel:
Serienummerskylten är placerad på vänster sida sett framifrån, på undersidan av enheten.
Utedel:
Serienummerskylten är placerad på värmepumpens högra gavel sett framifrån.
Växelriktaren till solcellspaneler
Vi har två typer av växelriktare. Steca växelriktare har serienumret placerat på vänster sida. Goodwe växelriktare har serienumret placerat på höger sida.
Hur aktiverar jag Nibe smart price adaption(SPA)?
Hur aktiverar jag Nibe smart price adaption (SPA)?
För att aktivera funktionen behöver du vara uppkopplad på myUplink eller NIBE Uplink beroende på vilken produkt du har. Där aktiverar du enkelt Smart Price Adaption i din värmepump.
Om du har en värmepump i NIBE S-serien hitar du aktiveringen i meny 4.2.5. Gäller det F-serien är meny 4.1.6 Plusfunktioner.
Där kan du aktivera Smart Price Adaption (SPA), välja vilken elzons priser du bor i och välja vilka funktioner i värmepumpen du vill ska påverkas av elpriset, för bästa besparing
Hur lång garanti garanti har man på Nibe varmvattenberedare?
Du har 3 års garanti på din Nibe varmvattenberedare.
Jag har ett högtryckslarm på min värmepump, vad ska jag göra?
Ett högtryckslarm uppstår när kompressorn inte blir av med värmen den producerar, oftast på grund av dåligt/inget flöde i värmesystemet hos en bergvärmepump, eller dåligt/inget laddflöde hos en luft/vattenvärmepump.
- Kontrollera att termostater på radiatorer/golvslingor är öppna
- Kontrollera att ditt värmesystem är ordentligt avluftat
- Kontrollera att rätt värmekurva är vald
- Kontrollera att cirkulationspumpen (och laddpumpen för en luft/vattenvärmepump) går
- Kontrollera att varmvattnets stopptemperatur ej är ställd för högt
- Igensatt smutsfilter på värmesystemet (och/eller laddkretsen för en luft/vattenvärmepump) är en möjlig felorsak och bör kontrolleras av behörig VVS-installatör
- Hjälper inget av ovanstående så kontakta en installatör eller ett NIBE auktoriserat serviceombud
Kontakta oss
Hittar du inte svaren på dina frågor är du välkommen att kontakta oss direkt på:
0790-56 70 58 eller info@oresundsvvs.se